Nespavost, fenomén dnešní doby

nespavost

V dnešní době počítačů, moderních technologií a rychlých aut, trpí nespavostí každý třetí člověk. Doba je rychlá a rychlé tempo nás pomalu zabíjí. Mozek jako by přestal umět odpočívat a chtěl rychlé tempo stíhat neustálým bděním. To však nesvědčí lidskému zdraví.

Léky na spaní nejsou řešení

Často předepisována hypnotika, však nejsou řešením. Nehledě na to, že na nich vznikne rychle závislost, nepřispívají ani zdravému fyziologickému spánku. Tyto léky navozují jen útlum, který se s fyziologickým spánkem nedá srovnávat.

Mezi časté problémy spojené s hypnotiky, patří ranní únava, neschopnost se probudit, poruchy paměti, zmatenost.

Režimová opatření jsou na místě

  • je nutné chodit spát přibližně ve stejnou dobu. Tělo si pak na usínání „navykne“.
  • zkontrolujte, zda je v ložnici dostatečný klid, chlad a především tma.
  • pravidelná sportovní aktivita tělo unaví
  • spěte v místnosti bez zařízení vydávajícími elektromagnetické záření (televize, počítač…)

Pomoc najdete v přírodě

Nemyslím tím, že byste měli jít stanovat nebo rovnou pod širák. I když pravidelný pohyb v přírodě prospěje nočnímu spánku, na spaní zvolte radši pohodlnou postel.

Zkuste navodit spánek pomocí bylinek jako jsou levandule (vyzkoušet můžete i „levandulový polštářek“), meduňka, mučenka, šafrán a jiné.

Následky nespavosti

Dopad nespavosti na zdraví je obrovský. Jestli myslíte, že Vám hrozí nanejvýš únava a ospalost během dne, jste ve velkém omylu.

Nespavost způsobuje zhoršení paměti, abstraktního myšlení, prodloužení reakčního času, negativně se odráží na stavu kardiovaskulárního systému, tělo začne produkovat více stresového hormonu, sníží se zpracování glukózy, zhorší se činnost štítné žlázy a jiné.

Nespavost určitě není vhodné podceňovat. Pokud nepomáhají přírodní prostředky ani všemožná režimová opatření, pak je na řadě navštívit lékaře, který rozhodne o nejvhodnějším postupu. Ze začátku bude možná stačit psychoterapie, v těžkých případech už psychiatr musí předepsat hypnotika, protože stále lepší je nekvalitní spánek, než žádný spánek.